Steg tio: Axelbandslöst klänningsliv och cirkelkjol.
Hur du gör om ditt grundmönster till axelbandslöst kan
du egentligen redan, men vi ska titta lite närmre på det
här med hur man konstruerar en fungerande axelbandslös
klänning. Det räcker ju inte att ta bort överdelen av
mönstret, något måste fortfarande hålla livet
uppe.
Om livet på en sån här klänning klarar av att
hålla sig uppe eller ej hänger först och främst
på två saker. Dels hur pass stabilt livet är i sig
självt och dels hur det belastas.
Stabilitet:
För att försäkra sig om att livet blir stadigt nog ska
vi göra två saker. Dels så ska det fodras med ett
stadigt tyg och dels ska det förses med skenor. Det är fodret
som gör det stora jobbet här. Välj tätvävd
kanvas eller något annat motsvarande. Om du tycker det är
för hårt att ha mot kroppen kan du använda ytterligare
ett lager foder innanför. Kanvasens jobb är att hålla
livet slätt och snyggt samt att fördela lasten från
skenorna. Använder man för klent tyg kan skenorna deformera
livet istället för att stötta det. Dom kan tvinga tyget
att töja sig vid kanalernas ändar och ge en ojämn
överkant och bli obekväma vid midjesömmen. Vill det sig
riktigt illa kan skenorna äta sig igenom tyget och tränga ut,
som bygeln på en illasittande behå kan göra.
Eftersom vi i det här fallet syr kanalerna mellan foder och
yttertyg krävs ett hyfsat tätt och stadig yttertyg
också. Vill man använda ett väldigt mjukt eller
ömtåligt yttertyg kan du istället lägga skenorna
mellan kanvasen och ett stadigare innerfoder. Ytterligare en
lösning är att sy fast separata kanaler (stadiga bomullsband
fastsydda med raksöm längs bandens kanter till exempel)
på kanvaslagret innan man syr ihop det med yttertyget. Då
kan man dessutom komma undan dom genomgående kanalsömmarna
som annars syns på yttertyget på det färdiga plagget.
Skenorna hjälper plagget att hålla sig slätt. Utan
skenor skulle livet efter en kort tids användning börja
få
horisontella veck i midjan och efter ett tag skulle det börja
säcka ihop som ett dragspel. Utan axelband som livet kan
"hänga" i får man ha skenor som det kan "stå" på
istället. Det finns många sorters skenor att välja
på. Eftersom det här är ett klännigsliv skulle jag
rekommendera att man undviker krinolinstål eller breda
raka korsettstål och hellre väljer spiralstål eller
till och med kraftiga plastskenor. Använd inte rigilene eller
andra vävda skenor, dom tappar formen alldeles för fort
för att orka hålla uppe ett plagg på det här
sättet. Kan man inte få fatt på riktiga skenor kan man
experimentera med andra material. Kraftiga buntband (eller "straps") i
plast fungerar någorlunda till exempel. Gardinspiral fungerar
också, men kan bli lite för klumpigt om man är ute
efter diskreta skenor.
Belastning:
Som jag sa så "hänger" klänningsliven vi hittills
konstruerat i sina axelband. Den åtsittande midjan hjälper
visserligen till att avlasta axlarna, men mycket last hamnar
ändå på axelbanden när man rör sig. Nu blir
livet istället tvunget att på egen hand klara av att
hålla sig uppe. För att klara det här måste du
hjälpa det lite.
Det här är ett klänningsliv, ingen korsett. Trots
det stadiga tyget och skenornas hjälp kommer det inte kunna forma
din kropp åt dig, utan du blir själv tvungen att hålla
koll på formen. Detta gäller kanske framför allt att se
till att brösten har det stöd dom behöver i form av en
axelbandslös behå som sitter som den ska. Det innebär
också att du måste tänka på din hållning.
Om du börjar sjunka ihop, kuta med ryggen, puta med magen och
liknande kommer klänningen inte hålla sig snygg speciellt
länge. God hållning är jätteviktigt för ett
sånt här plagg.
Ett alternativ värt att överväga är att bära
den med en riktig korsett under. Korsetten håller dina bröst
på plats bättre än en behå kan och hjälper
dig dessutom med hållningen och avlastar klänningen.
Passformen på klänningslivet blir dessutom viktigare än
någonsin. På bild 1 nedan ser du hur livet borde sitta,
följt av ett antal passformsproblem.
Bild 2: Är livet för stort vid bysten kan det glipa och man
kan
få oönskad insyn. Men det påverkar inte resten av
plaggets funktion eller passform speciellt mycket.
Bild 3: Är det istället för tight är risken stor
att det blir en valk ovanför kanten. Detta gäller både
i ryggen och vid brösten. Även ganska tunna människor
har ofta mjukare rygg än man tror.
Bild 4: Om klänningen är för stor vid midjan glider den
ner. Även om det bara är en aning kan det påverka
passformen över bysten rejält och dessutom tynga ner och ge
bysten konstig form. Du känner säkert igen formen från
tubtoppar i trikå, burna med för dåligt stöd
för brösten. Det tål att upprepas att klänningen
inte ska hänga uppe med hjälp av brösten, den ska klara
av att hålla sin form själv.
Bild 5: Är livet istället för trångt i midjan kan
man få valkar nedanför livets kant. Det i sig är
sällan något större problem om kjolen är vid, men
samtidigt blir påfrestningen på tyget och skenorna mycket
större och risken att livet börjar vecka sig och kollapsar
ökar. Veck av det här slaget är ett tydligt
varningstecken på att plagget inte är stabilt nog att klara
dom påfrestningar man utsätter det för. Man ser det
ofta på dåliga "korsetter" och ibland även på
riktiga
korsetter om dom inte passar sina bärare. Veck av det här
slaget
blir fort permanenta om man inte gör något åt dom och
blir därför ett mycket större problem på ett
stadigare plagg i flera lager, än i en tunnare klänning som
lätt kan strykas mellan användningarna.

Samtliga av dom här passformsproblemen kan dyka upp för sig
själva eller i kombination med varandra om man inte klarar av att
ge tillräckligt stöd för bysten eller hålla
ordning på sin hållning, även om plagget passar
när man står rakt upp och ner framför spegeln. Det
beror som du säkert redan räknat ut på att när man
sjunker ihop, rör sig, när behån glider eller man inte
orkar hålla in magen och ryggen rak så ändrar man form
= plagget sitter inte längre på den kroppsform det syddes
för.
Konstruktion:

Känner du igen den här principskissen? Den liknar skissen
för ett klänningsliv med separata axelband från del 3.
Den enda skillnaden är att ryggen här är sänkt
ytterligare.
Eftersom passformen är viktigare den här gången
rekommenderar jag att du syr en provmodell av livet i ett
någorlunda stadigt tyg. Ta på dig dom underkläder du
tänker använda med klänningen, ta på dig provlivet
ut och in så du har tillgång till sömsmånerna
och ställ dig framför spegeln. Har du möjlighet att
få hjälp av en vän så underlättar det.
Nåla, tråckla, prova och pyssla tills du är nöjd
med passformen. Det kan hända att du vill flytta inprovningarna
lite för att få så bra form som möjligt. Det
går bra att göra, men skriv gärna en liten
komihågtext på mönstret så du inte glömmer
att du måste ändra kjolen också ifall du vill
göra en klänning med vådkjol där sömmarna
möts mellan liv och kjol, eller om du vill bygga ihop livet med en
kjol vid ett senare tillfälle. I just det här exemplet
använder vi en kjol utan delningssömmar, så i det
här fallet spelar livets inprovningars placering ingen roll.
Cirkelkjol:
Cirkelkjolen är en av dom enklaste kjolar som finns ur
konstruktionssynpunkt, om än kanske inte alltid den lättaste
att sy. Cirkelkjolen kallas ibland också för "helcirkelkjol"
eller "helklockad kjol" och är precis så enkel som det
låter. Den består av en cirkel med ett hål anpassat
efter midjan i mitten. Du behöver sannolikt inte ett mönster
till kjolen, men skriv upp måtter tydligt någonstans och
förvara lappen tillsammans med dina mönster.
Börja med att ta dom nödvändiga måtten. I det
här fallet behöver du veta ditt midjemått och
önskad kjollängd. Vidden avgörs av cirkelns storlek,
så den har du ingen egentlig makt över här.
Börja med att ta din midjevidd och dela den på tre. Skriv
upp det måttet. Varför just tre? Jo, ska man vara matematisk
av sig ska den egenligen delas med pi, alltså 3,14 nånting,
men eftersom vi kommer klippa det här ur ett vävt tyg och
formen på hålet för midjan kommer vara cirkulärt
kommer stora delar av den klippta kanten vara klippt diagonalt mot
tygets trådriktning och det innebär att det kommer hinna
töja sig lite i hanteningen innan det hamnar i maskinen. Dessutom
kan det in nödfall ganska enkelt töjas en aning under
sömnadens gång för att passa in, men blir hålet
för stort är det ganska pilligt att hålla in vidden
utan att det uppstår rynkor. I måttet du fått
bör det dessutom finnas utrymme för sömsmånerna
till blixtlåssprundet. Känner du dig osäker på om
det kommer att räcka? Oroa dig inte, du kan alltid trimma
hålet och göra det aning större senare, det enda du
förlorar är att det du trimmar bort försvinner i
kjollängden. Men det bör inte handla om mer än ett par
millimeter, upp emot någon centimeter i värsta fall.
Ta din önskade kjollängd och gånga den med två.
Addera resultatet med måttet du fick när du räknat om
din midjevidd. Resultatet är diametern på kjolcirkeln.
Glöm inte att lägga till sömsmån och
fålltillägg innan du klipper. Notera att
sömsmånen "äter upp" lite av midjehålet.

Rita ut kjolen på tyget, mät en gång extra innan du
klipper och glöm inte att klippa upp mitt bak så att du har
någonstans att montera blixtlåset.